Tecumseh: Byl to šťastný lid. Do té doby, než byl podroben (1810)
Jsem Šóni, to je pravda. Moji předci byli válečníci. Jejich syn je také válečníkem. Pouze od nich se odvíjí mé bytí; ne od mého kmene. Sám jsem strůjcem svého štěstí; a to mohu získat díky svým rudým lidem a své zemi, velké tak jako mé představy o Duchu, který vládne celému vesmíru. To bych nepřišel za guvernérem Harrisonem a nepožádal bych ho, aby roztrhal naši dohodu a aby smazal tento čin; ale řekl bych mu: „Pane, dovoluji vám vrátit se do vaší země“. Při rozmluvě s předky jsem poznal, že kdysi na tomto kontinentě nebyli žádní bílí muži. Vše zde náleželo rudým mužům, dětem těch, kteří byli stvořeni Velkým duchem, aby o tuto zemi pečovali, poznávali ji, těšili se z jejích darů a obdařili ji potomstvem. Byl to šťastný lid. Do té doby, něž byl podroben bílými, kteří nejsou nikdy spokojení a jen si osobují a porušují naše práva. Jediný způsob, jak se může omezit a zastavit toto zlo je, když budou všichni rudí muži společně požadovat stejná práva na půdu pro všechny. Stejně tak, jak tomu bylo a mělo tomu být doposud; protože země nikdy nebyla rozdělena, ale patří všem, kteří ji chtějí osídlit. Žádna ze stran, nemá právo tuto zemi prodat, ani sobě navzájem, natož neznámým lidem, kteří chtějí vše a nevystačí s málem.
Bílí lidé nemají právo brát tuto zemi indiánům, protože ti ji měli dřív; je jejich. Mohou ji prodat, ale jen pokud se toho budou účastnit všichni. Prodej bez přítomnosti obou stran není platný. Tento prodej neplatným byl. Byl proveden jen jednou ze stran, a tak nebyl učiněn správně. Je potřeba účasti obou stran, aby to byl obchod prospěšný pro všechny. Všichni rudí muži mají právo na neobsazenou zem. Právo zabrat půdu je stejné na jednom místě stejně tak jako na druhém. Dva nemohou zabírat stejné místo. Ostatní nemohou osídlit půdu, která je obývána někým jiným. Tak tomu není naopak při lovení nebo cestování; v tomto případě bude země sloužit všem, kteří jí budou procházet. Ale tábor je nehybný stejně tak jako zabrání a osídlení půdy. Ta patří tomu, kdo na ni jako první hodí svou přikrývku nebo kůže na které se posadí; a dokud odsud neodejde ,nemá nikdo jiný právo ji obývat.
Tecumseh (1768-1813), jak poukazuje americký historik Hugh Brogan, byl velkým generálem, přesvědčivým řečníkem, ale také štědrým a laskavým mužem. Byl to pávě Tecumseh (Krčící se tygr), který sice příliš pozdě, ale přesto poznal, že pouze v případě, že se indiáni spojí, mohou předejít nadvládě bílého muže. Tuto řeč přednesl na zasedání ve Vincennes v Indianě, kterého se účastnil také guvernér Harrison.
Brian MacArthur (ed.), The Penguin Book of Historic Speeches, London 1995, s. 222-223.